隠岐島・海士町 中里地区リノベーション

実際、雑誌やテレビでいいように書かれていても、そこに住む人に話を聞いてみると
「デザイナーが勝手にかきまわしていっただけだ」等の被害者的な意見が聞かれることが多い。

ここ半世紀はデザインといえば都市がクローズアップされてきたが、 ここ5ー10年は地方におけるデザインが流行している。
過疎がすすむ地域でデザインのできることはたくさんあるが、私たちは“いいこと”してあげるみたいな姿勢が どうも気に入らないという気持ちがあり、あまり積極的には関わろうとしてこなかった。

しかし、この海士町という離島(人口2400人、本島よりフェリーで3h)は、そこに住む人の人間性にかなり魅了されたことや、 そして何より自分にとっての学びがそこにあったためにここ数年間、関わり続けている。
簡単に海士町のことを紹介すると、まず過疎がすすんだ地域が補助金を使ってやることは
①ゆるキャラをつくる
②B級グルメをつくる
③アートによる町おこし

だけれど、海士町はどれもしていない。その代わりにしたことは
①高校の生徒数減少に伴い、廃校になりそうだった高校に島留学というアイデアで日本全国から生徒を集めることに成功
②キャスという細胞を生かしたまま冷凍する技術を買い、海産物のおいしい期限を延命
③牛をブランド化

などなど、全てオリジナルのアイデアと決断力で、その名前は全国でも著名になった。すごいことだと思う。
繰り返すが、それを外部のコンサルタントやデザイナーに依頼したのではなく、 自分達でやったという事実はほんとうに賞賛されるべきことだ。流行している、町おこし系の動きはだいたい失敗しているけれど、その理由はデザイナーは良かれと思ってやったとしても、 地元の方との関係が良くなかったり、また住民がそこにある問題をしっかりと受けとめ、 自分たちがなんとかしようとしない限りは、何も変わらないからだと言っていいと思う。 実際、雑誌やテレビなどのメディアでいいように書かれていても、そこに住む人に話を聞いてみると 「デザイナーが勝手にかきまわしていっただけだ」等の被害者的な意見が聞かれることが多い。

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まずあるエリアをこれまでより活性化させたいということを依頼されました。
観光客がバスに乗ってやってくるのに、 そこににぎわいが創出されていない。バスに乗ってやってくる、神社に行く、お参りする、 休憩所で無料のお茶をセルフサービスで飲む、 バスに乗って帰る。この過程で、これといったアトラクションがない、印象に残るようなことがない、 お金を使う場所がない。
それでもある一定数の観光客が来ている というのが不思議なことです。

ここでお茶をする、食事することで島を感じること、知ることのできるお店を作ろうとしています。 観光客はお金を使いたいのです。使うところを探しています。なのにそれがないというのは、観光客にも悪いと思います。 またお土産屋さんの空間とお土産自体もデザインしようとしています。

In fact, even if it’s covered nicely in media such as magazines and television, you often hear locals actually say,
“Designers came and caused a mess.” They are like causalities.

In the past half century, “urban” has been a hot topic in the field of design, but the past five to ten years, the design of local/rural areas has been getting great attention. In the depopulated areas, design can function in many ways, yet I wasn’t so involved because I did not like the attitude of “we can do good things for you.”

That has been, however, keep changing past few years because I was attracted by the people in the island of Ama-cho (population 2400, 3hours from the main island by ferry). Also, more than anything, I was learning there.

Before explaining about Ama-cho, these are some of the popular projects by depopulated areas with funding for these areas:
1. Create yuru-kyara (cute, but non sophisticated mascot)
2. Create B-level dishes
3. Revitalize through art
Ama-cho, on the other hand, has done none of them. Instead, they have done:
1. Welcomed high school students from all over Japan to the island’s high school, which was closing due to the small number of students, as “study abroad” and it was successful.
2. Extended the freshness of seafood by using the technology called CAS, which freezes cells while they are still alive.
3. Branding the cow industry, and more.

These are all original ideas, and were done with their determinations. Their name became quickly famous. I thought it’s amazing. Again, they did not ask a consultant or designer, but they did it by themselves, so they deserve praise. The trendy revitalization projects now are mostly failing, and that’s probably because, even though the designers thought it was great, the relationship between the locals weren’t good. I also think that unless the locals really face the issues, nothing would change. In fact, even if it’s covered nicely in media such as magazines and television, you often hear locals actually say, “Designers came and caused a mess.” They are like victims.

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First, we were asked to revitalize an area. They have many bus tours coming in, yet it doesn’t create the sense of vibrancy. Tourists come by bus, go to shrines, pray, drink free tea at self-service of break spot and get on the bus way home. In the course, there is no specific attraction or a unique impressive thing. They don’t even spend money. There are always certain amounts of tourists though.

We are planning to create a shop where people can have a cup of tea, and feel the island through a dining experience. Tourists do want to spend money. They are looking for where they can, but no place. It’s not good for tourists, too, I think. Also, we are planning to design the space of a gift shop and gifts themselves.